środa, 9 lipca 2014

Cheese scone bread – „chleb” serowy



Bardzo lubię angielskie programy kulinarne. Do takich również należą programy Nigela Slatera, który jest tak prawdziwy w tym co robi, że ma się ochotę od razu iść do kuchni i powtórzyć to, co wcześniej gotował. I ja właśnie tak zrobiłam, gdy obejrzałam odcinek z „chlebem” serowym, jeśli można go tak nazwać. Cheese scone to wielka buła, mięciutka w środku i chrupiąca na zewnątrz.  Niezwykły zapach serów rozpuszczonych w cieście i przypieczonych z wierzchu jest tak kuszący, że nie sposób się oprzeć i nie zjeść jeszcze gorącego kawałka. Zresztą ten chlebek taki właśnie smakuje najlepiej – gorący. Najlepiej smakuje również gdy po prostu odrywamy kawałek po kawłaku, bez zbędnego posługiwania się nożem. Idąc za radą Nigela, również spróbowałam tego chlebka z różnymi rodzajami marmolady i chutneyami i powiem Wam, że połączenie serów i marmolady – może wydaje się abstrakcyjne – ale jest niesamowite. Warto użyć niezbyt tradycyjnych smaków, takich jak pomarańcza czy pigwa. Ja próbowałam z pikantną marmoladą śliwkową oraz konfiturą morelową. Oczywiście można również zjeść ten chlebek z masłem czy też innymi tradycyjnymi dodatkami.
Gorąco polecam ten przepis, który nie jest skomplikowany i z pewnością przypadnie do gustu wszystkim, który lubią sery. Smacznej buły! :)


Składniki (na chlebek o średnicy ok. 20cm):

450g mąki pszennej
4 łyżeczki proszku do pieczenia
85g zimnego masła (pokrojonego na małe kawałeczki)
350ml mleka
250g różnego rodzaju serów (u mnie gouda, camembert, roquefort i parmezan)
Szczypta soli i pieprzu


Wykonanie:

Piekarnik rozgrzać do 200oC. Dużą blachę wyłożyć papierem do pieczenia.
Sery porwać w rękach na kawałeczki (nie ścierać na tarce).
Mąkę przesiać do miski razem z proszkiem do pieczenia. Dodać szczyptę soli i pieprzu. Do mąki dodać kawałeczki masła i za pomocą palców dokładnie rozdrobnić. Następnie wlać mleko i wymieszać drewnianą łyżką (ciasto będzie gęste). Na samym końcu dodać kawałeczki serów i delikatnie wmieszać w ciasto za pomocą dłoni. Ciasto przełożyć na blachę. Na wierzchu zrobić 2 głębsze nacięcia. Całość przesmarować (za pomocą pędzelka) mlekiem. 


Wstawić do piekarnika i piec 30 minut, aż skórka zrobi się złoto-brązowa i chrupiąca. Wyjąć z piekarnika i najlepiej konsumować jeszcze ciepłe:). Smacznego!




1 komentarz: