niedziela, 25 sierpnia 2019

Domowa chałka z kruszonką



Uwielbiałam, jak babcia wracała ze sklepu ze  świeżutką, pachnącą chałką. Wiedziałam, że zaraz pójdzie w ruch dżem lub miód albo po prostu masło jak nie było nic innego :) Mogłam zjeść dobrych kilka pajd, nie przejmując się wtedy niczym – jak to dziecko. Do dziś mam sentyment do tego szczególnego i prostego wypieku. I czasami właśnie lubię sobie zjeść kromeczkę świeżutkiej chałki z dobrej piekarni, z masłem lub z serkiem wiejskim i dżemem. Zawsze marzyła mi się domowa chałka, ale jakoś nie przekonywało mnie jej (z pozoru) skomplikowane zaplatanie. Wystarczyło jednak poszperać i znalazłam filmik instruktażowy i przepis na My Sweet World i już wiedziałam jak to robić :) Może nie wyszła idealnie równa, bo już pod koniec mi się poplątały końce, ale za to jaka pyszna ! Mięciutka, chrupiąca i maślana, z dużą ilością kruszonki – pycha :) Polecam !


Składniki (na 1 chałkę):

Ciasto drożdżowe:
250g mąki pszennej
125ml mleka
50g masła
40g cukru
25g świeżych drożdży
2 żółtka
1 łyżeczka cukru wanilinowego
¼ łyżeczki soli

Kruszonka:
40g mąki pszennej
25g masła
25g cukru
½ łyżeczki cukru wanilinowego
Szczypta soli


Wykonanie:

Ciasto: do miski przesiać mąkę, dodać sól, cukier i cukier wanilinowy. Drożdże umieścić w kubeczku, dodać łyżeczkę cukru i łyżkę mleka – mieszać, aż drożdże się rozpuszczą. Masło rozpuścić w rondelku, dodać zimne mleko, a następnie rozczyn z drożdży – wymieszać. Wlać do suchych składników i wyrobić gładkie ciasto. Można to zrobić ręcznie (wtedy dłużej) lub specjalną końcówką miksera do zarabiania ciasta drożdżowego. Wyrobione ciasto odstawić na półtorej godziny, aż zwiększy swoją objętość. Po tym czasie wyłożyć ciasto na blat i podzielić na 6 równych części. Każdą cześć uformować w wałeczek długości ok. 25cm. Tutaj znajdziecie filmik jak zaplatać. Zaplecioną chałkę ułożyć na blasze, na papierze do pieczenia i odstawić jeszcze na godzinę.
W tym czasie można przygotować kruszonkę – wszystkie składniki zagnieść palcami.
Piekarnik rozgrzać do 190oC. Wyrośniętą chałkę posmarować żółtkiem wymieszanym z łyżką mleka i posypać kruszonką. Wstawić do piekarnika i piec ok. 15-18 minut (ale najlepiej obserwować). Wyjąć i przestudzić. Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz