poniedziałek, 1 czerwca 2015

Kruche, maślane ciasteczka z recyklingu – z mielonego chleba razowego



Kolejny przepis na drobne ciasteczka, które spokojnie można długo przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku. Jeśli w Waszym chlebaku zalega czerstwy, razowy chleb, nie wyrzucajcie go. Zmielony nada się później do wypieków lub jako panierka do mięsa, kalafiora itp. Jestem zwolenniczką powtórnego wykorzystywania produktu, dlatego dzisiaj przedstawię Wam kruche ciasteczka z wykorzystaniem właśnie zmielonego razowego chleba. Zrobiłam w pracy test – każdemu z osobna dałam spróbować surowego ciasta i zapytałam jaki szczególny składnik jest wyczuwalny w cieście, co odróżnia go od zwykłego kruchego ciasta. Od wszystkich usłyszałam odpowiedź : orzechy. Ale miałam ubaw, jak jedna osoba po drugiej nabierała się na tajemniczy składnik.  Ciasteczka smakują wspaniale, są kruche i aromatyczne jak na ciastka maślane przystało. Gorąco polecam!


Składniki (na sporą ilość ciastek):

3 i ½ szklanki mąki pszennej
¼  szklanki cukru pudru
1 i ½ kostki masła (w temperaturze pokojowej)
1 szklanka zmielonego chleba razowego
2 żółtka
1 łyżeczka cukru wanilinowego
Szczypta soli


Wykonanie:

Dla posiadaczy dużego miksera: składniki umieścić w misie i zagnieść ciasto końcówką do ucierania. Można to zrobić również rękoma, najpierw siekając chłodne masło z mąką, później siekając z żółtkami, a następnie dodać pozostałe składniki i zagnieść ciasto. Gdyby masa była zbyt sucha, można dodać 2-3 łyżki mleka.
Dużą formę wyłożyć papierem do pieczenia, Ciasteczka formować odrywając z ciasta małe kawałeczki i lekko spłaszczając w dłoni. Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180oC (termoobieg) i piec 10-15 minut, aż się zezłocą. Wyjąć i ostudzić. Ciasteczka można przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku bardzo długo. Przed podaniem oprószyć cukrem pudrem. Smacznego!



Wiosenne słodkości!

1 komentarz: