wtorek, 14 stycznia 2014

Jabłko pieczone z żytnianką



Żytnianka? A co to takiego? A no nic innego, jak kuzynka owsianki:). I o ile owsianka brzmi normalnie, znajomo, to żytnianka już nie. Mówiąc prosto – jest to owsianka z płatków żytnich. Płatki  żytnie są równie smaczne, jak owsiane.
Dzisiejsza propozycja śniadaniowa to połączenie żytnianki z pieczonym jabłkiem. Uwielbiam pieczone jabłko, czy to na śniadanie, czy na podwieczorek – zawsze mi smakuje:). Wypełnione po brzegi przepysznymi płatkami na mleku to prawdziwa, zdrowa uczta:). Kaloryczność takiego jabłka mieści się mniej więcej w granicach 170-220 kcal. Wszystko zależy od wielkości jabłka i zawartości tłuszczu w mleku. Jak widać, jest to fajne, dietetyczne śniadanko:). Trochę trzeba na niego czekać, ale jego smak wynagradza czas oczekiwania. Jabłko można upiec również z dodatkiem suszonych owoców lub orzechów, ale pamiętajcie, że wtedy automatycznie kaloryczność wzrasta. Zapraszam!


 Składniki (na jednoosobowe skromne śniadanko):

Gdy planujecie zrobić takie jabłka dla większej ilości osób, po prostu mnożycie składniki.

1 średnie jabłko
120ml mleka ( ½ szklanki) – u mnie mleko 2% tł.
1 łyżka płatków żytnich zwykłych
Szczypta cukru – jeśli to konieczne
Szczypta soli
Cynamon

Jak już wcześniej wspomniałam, kaloryczność zależy od użytych składników. Przyjmujemy, że wykorzystane zostanie jabłko średniej wielkości. Gdy użyjemy mleka 0,5% - śniadanie będzie miało ok. 170 kcal, dla mleka 1,5% - kaloryczność to ok. 185 kcal, mleko 2% - to ok. 190 kcal, natomiast użycie mleka 3,2% podnosi kaloryczność śniadania do 200 kcal. Dodatek cukru, suszonych owoców, lub innych dodatków – podniesie kaloryczność posiłku.


Wykonanie:

Jabłko umyć, odkroić czepek. Wydrążyć jabłko tak, aby zmieściło się w niej dużo płatków – trzeba bardzo uważać, żeby nie przebić jabłka w żadnym miejscu, bo podczas pieczenia wycieknie mleko z płatków. 



Przygotować małą foremkę – wyłożyć folią aluminiową lub papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzać do 170oC.
Płatki na mleku: mleko zagotować w rondelku. Na gotujące się mleko wsypać płatki żytnie i wymieszać. Dodać szczyptę soli i cukru. Gotować na wolnym ogniu, co jakiś czas mieszając, aż całość trochę się zagęści (mleko powinno się oddzielać od płatków – chodzi o to, że jeśli mleko będzie trochę płynne, to później podczas pieczenia w jabłku, mleko odparuje, a całość nie będzie sucha jak wiór, bo gdyby dać do jabłka zgęszczone płatki, to otrzymalibyśmy bardzo suchy farsz). Tak więc, gotujemy, aż płatki zmiękną, a mleko trochę się zagęści. Zdjąć z ognia. Dodać cynamon i wymieszać. Jabłko przełożyć na blachę wyłożoną folią/papierem. Wypełnić jabłko płatkami prawie po brzegi, następnie zalać pozostałym w garnku mlekiem (płatków może trochę zostać, więc można je po prostu pochłonąć przed śniadaniem:)) Przykryć jabłkowym czepkiem. Wstawić do piekarnika i piec ok. 20 minut (w zależności od rodzaju jabłka, czas pieczenia może być krótszy albo dłuższy – jedne jabłka szybciej się pieką, drugie wolniej – po prostu trzeba obserwować). Upieczone jabłko przełożyć na  talerzyk. Smacznego! 


Niskokaloryczny styczeń

2 komentarze:

  1. Smakowicie wygląda :) muszę tego spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zdrowo i smacznie, idealnie na zime:)

    OdpowiedzUsuń