niedziela, 5 kwietnia 2020

Tarta z czosnkiem niedźwiedzim, fetą i orzechami włoskimi



Czasami człowieka dopada faza i nie ma na to mocnych. Tak jest ostatnio u mnie z tartami na słono. Wszystko zaczęło się od spotkania z przyjaciółkami, na którym jedna z nich upiekła pyszną tartę z buraczkami i rukolą. No i zaczęło się. Czuję się, jakbym odkryła Amerykę :D I tak sobie piekę i piekę, no i pomyślałam, że czemu nie podzielić się przepisem na jakąś fajną tartę? W ogrodzie wszystko budzi się do życia, w tym moja mała kępka czosnku niedźwiedziego. 


Jego smak poznałam, gdy pracowałam w Bawarii w jednej z wykwintniejszych restauracji, gdzie podawano m.in. rybę z risotto z czosnkiem niedźwiedzim. Wtedy zakochałam się w tych soczystych, zielonych liściach. I wcale nie dziwię się, że jest to przysmak niedźwiadków :)
Wracając do tart, dzisiaj mam dla Was przepis na tartę właśnie z czosnkiem niedźwiedzim. Pyszna, na kruchym i chrupiącym cieście, aromatyczna, z dodatkiem orzechów włoskich. Będziecie zachwyceni! Najlepiej smakuje podana ze świeżą, orzeźwiającą sałatką z rukoli lub kolorowych sałat. Polecam!


Składniki (na tartę w okrągłej formie średnicy 22cm):

Ciasto:
190g mąki pszennej
60g mąki pszennej razowej
120g zimnego masła
1 jajko
1 płaska łyżeczka soli

Nadzienie:
2 garście świeżych liści czosnku niedźwiedziego
150g serka Bieluch lub Grani
100g sera feta
50g orzechów włoskich
1 jajko
¼ łyżeczki soli
Pieprz do smaku


Wykonanie:

Rozgrzać piekarnik do 180oC (termoobieg). Przygotować formę na tartę z karbowanymi brzegami, ale jeśli takiej nie macie (jak ja!), wystarczy dowolna okrągła forma (brzegi uformujecie bez problemu palcami :)). Dno foremki pokryć wyciętym kołem z papieru do pieczenia, żeby było łatwo wyjąć tartę już po upieczeniu.
Kruche ciasto: z podanych składników zagnieść ciasto (można je zagniatać w misce, na stolnicy/blacie lub za pomocą miksera z odpowiednią końcówką). Do miski wsypać mąkę. Dodać jajko i wymieszać by połączyło się z mąką. Następnie dodać masło pokrojone na małe kawałeczki i rozdrobnić palcami. Następnie dodać resztę składników i zagnieść ciasto. Formę wylepić ciastem – zarówno dno, jak i boki (te na wysokość ok. 3-4cm). By starczyło mi ciasta najpierw robię wałeczek wzdłuż boku wewnątrz foremki i wylepiam, a następnie lepię dno. By uformować karbowane brzegi, wystarczy je przyszczypać dwoma palcami i gotowe (uwaga, tu długie paznokcie przeszkadzają :))


Ciasto nakłuć widelcem i wstawić do piekarnika. Piec ok.  10-15 minut, aż ciasto się podpiecze (tutaj trzeba uważać, bo przez dodatek mąki razowej trudniej zauważyć kiedy ciasto jest podpieczone).
W międzyczasie przygotować nadzienie: serek połączyć dokładnie z jajkiem, solą i pieprzem, dodać drobno posiekany w paseczki czosnek niedźwiedzi i wymieszać. Ser feta pokroić na małe kosteczki, orzechy włoskie na większe kawałki.
Na podpieczony spód wyłożyć połowę masy z czosnkiem, poukładać fetę i przykryć pozostałą masą (nie musi być dokładnie). Całość posypać orzechami włoskimi i wstawić do piekarnika. Piec ok. 20 minut, aż środek się zetnie. Wyjąć i ostudzić. Smacznego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz