sobota, 12 marca 2016

Babka herbaciana z bakaliami




Łał! Takiej babki już dawno nie jadłam! Jestem oczarowana smakiem i zapachem, który po raz pierwszy uniósł się w moim domu wczoraj wieczorem, kiedy to babka wyjechała z piekarnika. Przepis nalazłam na Mirabelkowym blogu, a właściwie połączyłam dwa przepisy – jeden na gruzińskie herbaciane ciasto, a drugi na herbacianą babkę. Oba są super, a ja koniecznie chciałam wilgotną babkę z przyprawami, więc zrobiłam 2 w 1. Mieszanka kardamonu, imbiru i cynamonu zrobiła świetną robotę. I mimo, że obawiałam się odrobinę, bo nie przepadam za kardamonem, smak tej babki uwiódł mnie absolutnie. Dodatek bakalii jeszcze bardziej ulepsza jej smak, więc całość jest dla mnie babką idealną. Smakuje niby jak babka, niby jak piernik. Myślę, że jest to super propozycja na wielkanocny wypiek, bo babka ta może śmiało bić się o podium z tymi tradycyjnymi. Bardzo serdecznie polecam!


Składniki (na ciasto w formie z kominkiem średnicy 24cm):

Ciasto:
250g mąki pszennej
200ml mocnej zaparzonej czarnej herbaty (może być również Earl Grey) - przestudzonej
100g cukru
80g masła (o temperaturze pokojowej)
2 żółtka (L)
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
1 płaska łyżeczka sody
½ łyżeczki mielonego cynamonu
½ łyżeczki mielonego imbiru
½ łyżeczki mielonego cynamonu
Szczypta soli

+ BAKALIE (50g rodzynek, 50g suszonych moreli, 50g suszonych daktyli, 25g obranych orzechów włoskich, 25 migdałów ze skórką)

Lukier:
3 łyżki cukru pudru
3 łyżeczki mocnej, zaparzonej czarnej herbaty
1 łyżeczka dowolnej nalewki lub likieru (u mnie ze śliwek węgierek)


Wykonanie:

Przygotować bakalie: morele i daktyle pokroić w kosteczkę, orzechy włoskie i migdały posiekać na grube kawałki – wszystko wymieszać z rodzynkami.
Przygotować formę z kominkiem – wysmarować masłem i oprószyć bułką tartą. Piekarnik rozgrzać do 170oC (termoobieg).
Mąkę przesiać razem z sodą, proszkiem do pieczenia, przyprawami i solą.
Miękkie masło utrzeć z cukrem na puszystą masę. Dodać żółtka i ucierać jeszcze przez ok. 2 minuty, aż całość nabierze jeszcze większej objętości. Dodawać na przemian mąkę i herbatę, aż do uzyskania gładkiej, jednolitej masy. Na sam koniec wrzucić bakalie i dokładnie wymieszać szpatułką. Całość przełożyć do przygotowanej formy z kominkiem i wstawić do piekarnika. Piec ok. 40 minut, do tzw. „suchego patyczka”. Wyjąć i całkowicie ostudzić, by smaki się przegryzły. Składniki na lukier wymieszać. Polać ciasto i udekorować bakaliami. Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz