poniedziałek, 13 lipca 2015

Podział warzyw oraz 6 powodów, dla których powinniśmy je jeść


Warzywa znajdują swoje zastosowanie w większości potraw, czy to  wytrawnych, czy słodkich. I mimo, że zawierają mało białka i tłuszczu oraz mają niską wartość energetyczną, są niezastąpione w żywieniu. Ich dobroczynny wpływ na organizm jest wielokrotnie potwierdzony naukowo. Składniki zawarte w warzywach nie tyle wspomagają funkcjonowanie narządów wewnętrznych, ale również są najtańszym i dostępnym dla każdego sposobem na zachowanie dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. Często nie zdajemy sobie sprawy, że codzienna porcja warzyw może zastąpić nawet najdroższe kremy!



Oto sześć powodów, dla których powinno się spożywać warzywa:

1.       Witaminy, mikro i makropierwiastki oraz sole mineralne zawarte w warzywach spełniają rolę regulatorów ważnych procesów metabolicznych. Warzywa dostarczają witamin A, C, E, K oraz witamin z grupy B – niacynę i kwas foliowy.  Natomiast znaczne ilości potasu, wapnia, magnezu i sodu wpływają na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu.

2.       Warzywa mają działanie alkalizujące, a więc nie powodują zakwaszania organizmu.

3.       Znajdujący się w warzywach błonnik pokarmowy ma wpływ na stężenie glukozy i cholesterolu we krwi, co jest bardzo istotne w profilaktyce miażdżycy. Ponadto, błonnik przez mechaniczne drażnienie ścian jelita grubego wpływa na jego perystaltykę, a dzięki temu działaniu chroni przed zaparciami i obniża ryzyko chorób jelita grubego – uchyłkowatością jelit, polipami, żylakami odbytu i chorobą nowotworową. 

4.       Barwniki i garbniki ( w tym niektóre flawonoidy i betainy) spełniają rolę detoksykacyjną organizmu, dzięki ich łatwości utleniania i redukcji oraz wychwytywania wolnych rodników. Tym samym, spożywając odpowiednie ilości warzyw, zapewniamy sobie darmową kurację odmładzającą.

5.       Niektóre z warzyw okazują się być pomocne w zwalczaniu przeziębienia oraz innych chorób, przez obecność fitoncydów mających działanie bakteriobójcze, bakteriostatyczne oraz przeciwwirusowe. Do takich warzyw w szczególności należą: cebula, czosnek i chrzan.

6.       Warzywa są niskokaloryczne, a więc są idealnym produktem dla osób dbających o linię. Należy jednak pamiętać o tym, że warzywa w swojej niskokaloryczności dzielą się na bardziej kaloryczne (strączkowe, ziemniaki) i na te mniej kaloryczne (czyli cała reszta).

Oczywiście argumentów przemawiających za spożywaniem warzyw jest więcej, gdyż temat warzyw jest tematem bardzo szerokim, a zamieszczone przeze mnie informacje to kropla w morzu. Musiałabym zapisać chyba z 200 stron, żeby zamieścić tam wszystkie informacje z książek i podręczników znajdujących się w mojej biblioteczce:).

10 komentarzy:

  1. Ja to wcinam same warzywa i owoce hehe ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem veganką, więc od razu Cię dodałam do kręgów, jak tylko zobaczyłąm zakładkę "o owocach i warzywach". Bardzo przydatne ifno! Dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że w przyszłości będzie tam więcej i więcej przydatnych informacji:) pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Tutaj są pewne kontrowersje, ponieważ zarówno melon, jak i arbuz należą do rodziny dyniowatych, a ze względu na ich słodki smak zaliczane są do owoców...hmmm w takim razie zapomniałam jeszcze o arbuzie:)

      Usuń
  4. Ja lubię większość warzyw, dobrze przyrządzone mogą być lepsze, niż cokolwiek innego :)
    TeoriaKobiety.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Warzywa są super, uwielbiam. Chociaż szczerze mówiąc nie wiem co to jest skorzonera :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skorzonera to taki czarny korzeń:) w Internecie jest sporo jego zdjęć:) ja miałam okazję go frytować - smakowało jak długie chipsy ziemniaczane:)

      Usuń
  6. Jem dużo warzyw, ale trochę się zdziwiłam tą rubryką "owocowe" - o pomidorze wiedziałam, że to owoc, ale reszta zaskoczyła mnie:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja jem bardzo dużo warzyw - ze względu na naturalny błonnik, minerały i mikroelementy - fakt mają odczyn zasadowy i zawsze dodane do posiłku obniżają jego całkowity ładunek glikemiczny

    OdpowiedzUsuń