niedziela, 29 listopada 2015

Sernik korzenno-pomarańczowy



Są smaki, które po prostu muszą pojawić się w określonym dla siebie czasie. No i tak właśnie jest z wszelkimi przyprawami korzennymi. Przychodzi grudzień, to dom aż prosi się, by w końcu uniósł się w nim niesamowity aromat piernika, pierniczków i innych aromatycznych ciastek.
Przedwczoraj wróciłam z Niemiec, gdzie musiałam załatwić pozostałe po wyjeździe do Polski formalności. I przywiozłam dużą paczkę tradycyjnych korzennych ciasteczek Spekulatius. Wczoraj poszperałam trochę w Internecie, by odkryć jakiś przepis na innowacyjny sernik z wykorzystaniem ciasteczek korzennych. Uśredniłam kilka przepisów, pozbyłam się niepotrzebnych udziwnień i tak oto powstał mój serniczek korzenno-pomarańczowy. Ciasteczkowy spód i masa serowa o pomarańczowym aromacie, przykryte orzeźwiającą „frużeliną” czy też „galaretką” pomarańczową to zestaw idealny. Sernik jest treściwy i raczej należy do tych mniej puszystych, co wcale nie znaczy, że gorszych:). Jest pyszny. Połączenie pomarańczy z korzenną nutą jest jak najbardziej w porządku. Bardzo polecam:)


Składniki (na ciasto w okrągłej formie 24cm):

Spód:
150g ciasteczek korzennych (u mnie oryginalne niemieckie Spekulatius)
50g masła

+ ciasteczka do obłożenia boku formy (ok. 100g, u mnie 14 sztuk)

Masa serowa:
1kg sera twarogowego (z kubka)
150g cukru
3 jajka (L)
80g mąki pszennej
50g kandyzowanej skórki pomarańczowej
10 kropel olejku pomarańczowego
Skórka otarta z ½ pomarańczy
Szczypta soli

Frużelina pomarańczowa:
Sok wyciśnięty z 2 pomarańczy (u mnie wraz z miąższem, ale to już wg uznania)
2 średnie łyżeczki skrobi ziemniaczanej rozpuszczonej w 4 łyżeczkach zimnej wody
2 łyżeczki cukru


Wykonanie:

Okrągłą tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzać do 170oC (termoobieg).
Spód: ciasteczka rozkruszyć za pomocą blendera lub w woreczku foliowym za pomocą wałka. Masło rozpuścić. Dodać pokruszone ciasteczka i dokładnie wymieszać. Wyłożyć na spód formy i wyrównać. Wokół boku poukładać całe ciasteczka. Odstawić.
Masa serowa: twaróg zmiksować z cukrem, szczyptą soli i olejkiem pomarańczowym. Dodawać po jednym jajku, każdorazowo miksując. Dodać mąkę pszenną i ponownie zmiksować. Na sam koniec dodać skórkę otartą z pomarańczy i skórkę kandyzowaną. Wymieszać za pomocą łyżki lub szpatułki. Masę przełożyć do formy i wyrównać. Wstawić do piekarnika i piec ok. godzinę, aż wierzch nabierze intensywnie złotego koloru (gdyby zbyt szybko się rumienił należy przykryć go folią aluminiową lub papierem do pieczenia). Po upieczeniu pozostawić sernik w otwartym piekarniku jeszcze przez ok. 30 minut, a następnie przełożyć w chłodne miejsce.
Frużelina pomarańczowa: sok pomarańczowy wlać do rondelka, dodać cukier i zagotować. Skrobię rozmieszać w wodzie. Wlać do gotującego się soku. Zagęszczony sok wylać na przestudzony sernik i rozprowadzić na całej masie serowej aż do ciasteczek. Sernik schładzać kilka godzin, a najlepiej całą noc. Smacznego!


Jesienne słodkości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz