poniedziałek, 22 sierpnia 2016

Cynamonowy turban ze śliwkami z ciasta filo




Paczka ciasta filo zalegała w mojej zamrażarce dobre kilka miesięcy. Ciasto czekało i czekało na swoją kolej w kuchni, no i się w końcu doczekało! Oprócz jeżyn i malin, które kompletnie zdominowały moje owocowe zasoby, w naszym ogrodzie dojrzało mnóstwo śliwek węgierek. Niestety, wiele z nich jest robaczywych, co mnie zbytnio nie cieszy. Nie zniechęca mnie to jednak, dlatego zrywam i używam – do wszystkiego. Do turbanu też, jakkolwiek to brzmi :). Połączenie chrupiącego ciasta, śliwek i cynamonu jest niesamowite. Aż prosi się gałka lodów! Polecam!


Składniki (na 1 turban średnicy formy 28cm):

1 opakowanie ciasta filo (300g)
85g masła
75g cukru
1 łyżeczka cynamonu
Ok. 500g śliwek węgierek (tradycyjnych, małych)


Wykonanie:

Śliwki umyć i pozbawić pestek – najlepiej nie rozrywać śliwek na pół, lepiej wpasują się w turban:).
Rozpuścić masło. Dodać cukier i cynamon – wymieszać i odstawić.
Okrągłą formę wyłożyć papierem do pieczenia. Dno wysmarować masłem cynamonowym. Piekarnik rozgrzać do 185oC.
Ciasto filo rozpakować, oddzielić arkusze ciasta. Na wilgotnej ściereczce kuchennej rozłożyć pierwszy arkusz  i dokładnie posmarować go masłem cynamonowym. Przyłożyć drugim arkuszem ciasta i ponownie posmarować. Postępować tak samo z resztą arkuszy. Ostatni również posmarować masłem. Tak przygotowane ciasto przeciąć wzdłuż dłuższego boku na 3 części. Na każdej układać wzdłuż rząd śliwek i zwinąć w niedomykające się rulony. Rulony przełożyć ostrożnie do formy formując turban (może to sprawić lekki kłopot, bo z niedomkniętego rulonu mogą wypaść śliwki, ale bez obaw – wystarczy je powciskać spowrotem, a ciasto zawinąć pod spód). Turban nie musi być idealnie pozawijany – i tak będzie pyszny:). Uformowany przesmarować resztką masła cynamonowego i wstawić do piekarnika. Piec ok. 20 minut, aż ciasto nabierze pięknego złoto-brązowego koloru. Ostudzić i oprószyć cukrem pudrem LUB lekko przestudzić i podawać z gałką lodów:). Smacznego!

2 komentarze:

  1. Mam złe doświadczenia z ciastem filo, ale w takiej formie kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha, wypieki ze śliwkami biorę w ciemno bo je uwielbiam. A ciasto filo jest nawet smaczne :)

    OdpowiedzUsuń